Sector

Supermarkten

Supermarkten

Ongeveer 70% van het voedsel dat we in Nederland eten komt uit de supermarkt. Daardoor heeft deze sector een grote invloed op het eetpatroon van Nederlanders. Vrijwel alle Nederlandse supermarkten hebben een doelstelling voor het verkopen van meer plantaardig en minder dierlijk eiwit. Hieronder zie je de plantaardige ambities en voortgang van de supermarkten met meer dan 20 filialen en online supermarkten in Nederland.

Welk percentage van de supermarkten zet stappen om meer plantaardig en minder dierlijk te verkopen?

Deze grafiek laat zien welk percentage van de supermarkten met meer dan 20 filialen en online supermarkten maatregelen heeft genomen voor meer plantaardig of minder dierlijk. Voorbeelden van maatregelen die supermarkten nemen zijn het stoppen met promoties op vers vlees, uitbreiding van het plantaardig assortiment, vleesvrije actiefolders en standaard vegetarische verspakketten.

Supermarkten
83%
17%
Neemt 1 of meer maatregelen
Geen maatregelen gecommuniceerd

Welk percentage van de supermarkten heeft een doel opgenomen in het beleid om meer plantaardig en minder dierlijk te verkopen?

Deze grafiek laat zien welk percentage van de supermarkten met meer dan 20 filialen en online supermarkten een eiwittransitiedoel heeft geformuleerd. Een eiwittransitiedoel is gedefinieerd als een doel gericht op het vergroten van inkoop, verkoop of aanbod van plantaardige producten of -eiwitten en/of het verminderen van inkoop, verkoop of aanbod van dierlijke producten of -eiwitten.

Supermarkten
89%
11%
Wel een doel opgenomen
Geen doel opgenomen

Waar staan de supermarkten ten opzichte van hun doel?

In Nederland hebben vrijwel alle supermarkten een doel opgesteld om uiterlijk in 2030 een bepaalde eiwitverhouding in de verkoop te realiseren. De ambities in de sector variëren van 50% tot 70% plantaardig in 2030. De standaardmethodiek voor het meten van de voortgang op deze eiwitdoelen is voor Nederlandse supermarkten de Eiweet-methode.

Eiweet methode

Bekijk Eiweet methode

Deze organisaties meten hun eiwitverhouding volgens de Eiweet-methodiek. Deze methodiek is ontwikkeld door 
Green Protein Alliance en ProVeg Nederland in samenwerking met alle grote Nederlandse supermarkten. 
Doordat supermarkten dezelfde methodiek gebruiken, zijn de resultaten vergelijkbaar.

Landelijk gemiddelde eiwitverhouding supermarkten
2024
42.2%
2023
40.9%
Bron
Aandeel verkochte plantaardige eiwitten (kg)
Odin
Doel 2030
(70%)
2024
67.1%
Ekoplaza
Doel 2030
(70%)
2024
66.2%
2023
65.7%
Jumbo
Doel 2030
(60%)
2024
44.3%
2023
43.6%
Lidl
Doel 2030
(60%)
2024
43.1%
2023
42.7%
Dirk
Doel 2030
(60%)
2024
43.0%
2023
43.1%
Hoogvliet¹
Doel 2030
(50%)
2023
42.9%
DekaMarkt
Doel 2030
(50%)
2024
41.1%
2023
38.5%
Aldi
Doel 2030
(60%)
2024
39.2%
2023
37.0%
PLUS
Doel 2030
(60%)
2024
38.7%
2023
38.8%
Picnic
Doel 2030
(60%)
2024
38.6%
2023
40.6%
Vomar¹
Doel 2030
(50%)
2024
37.5%
2023
39.2%
Spar¹
Doel 2030
(60%)
2024
35.0%
2023
38.0%
¹ Supermarkt heeft de Eiweet methodiek gebruikt, maar deze data zijn niet gevalideerd door Green Protein Alliance en ProVeg Nederland.

Niet gestandaardiseerde methodiek

Deze supermarkt hanteert een eigen methodiek om de eiwitverhouding te berekenen. Verschillen in resultaten met andere supermarkten kunnen samenhangen met de gekozen methode, scope of productindeling.

Aandeel verkochte plantaardige eiwitten (kg)
Albert Heijn
Doel 2030
(60%)
2024
44.2%
2023
44.5%
2022
42.6%

Database individuele supermarkten

Deze database geeft inzicht in de plantaardige maatregelen, doelen en gerapporteerde voortgang per organisatie

Staat jouw organisatie nog niet op de site?

Deel jouw plantaardige doelstelling met ons en laat zien welke maatregelen je neemt. Wij plaatsen jouw prestaties op het platform en jij laat jouw commitment in de eiwittransitie zien!